- לעידוד מבחני שקלא וטריא, תליתי דף מעקב בו מצוינים ההספקים של כל תלמיד, יש פער ניכר בין התלמידים, האם אני לא פוגע בתלמידים המתקשים?
- אני מזהה תלמידים שיש להם מידות רעות; למשל תלמיד שלא פעם נמצא לא דובר אמת, תלמיד שמקנא, מתגאה וכו’ להעיר או לא להעיר?
- איך אני אמור להתמודד עם תלמיד שמתנהג בזלזול או בחוצפה?
- כמלמד, קורה לעיתים שאני מעניש תלמיד לכתוב קטע מתוך ספר, האם זה נכון להעניש בעונש כתיבה של טקסט לימודי?
- האם נכון להשעות תלמיד בכיתה על חשבון ההפסקה כעונש?
- אני מלמד בשנתי השנייה, התחלנו את השנה ואני מזהה ילד שמתקשה מאוד להקשיב בשיעורים מה עלי לעשות למענו?
- יש מקרים בהם תלמידים מתנהגים בהתנהגויות מכעיסות, איך אפשר לא לכעוס?
- אני אדם עדין מטבעי ומידי פעם אני משמש כמלמד מחליף, אני מרגיש קושי להיות קשוח מול תלמידים שצריכים יד קשה, האם אני יכול להיות מלמד?
- אני מרגיש שהמנהל לא מפרגן לי על עבודתי, הדבר מפריע לי ומחליש את המוטיבציה, מה עלי לעשות?
- אני מלמד בכיתה ו’, אחד התלמידים שלי מפריע בכל מיני דרכים כבר תקופה, יצרתי קשר עם ההורים וגיליתי יחס מאוד לא מפרגן מצידם, מה עלי לעשות?
טיפים
סינון לפי
אין תלמיד שיש לו מידות רעות, לתלמיד כמו לכל אדם יש תכונות נפש. המידה הרעה שמתגלית אצלו הינה פרי באושים שנוצר מתכונה נפשית מסויימת. אם נזהה את אותה התכונה, נוכל לכוון את התלמיד להוציא ממנה פרי הילולים. לשו”ת בנושא זה.
תלמיד יושב בכיתה לא רגוע. סימנת, הערת, שוב הערת, לא נרגע. תוציא אותו לחמש דקות, אל תעמיד אותו כמו “קלוץ” מאחורי הדלת, אין בזה תועלת! תן לו לרוץ בחצר, להוציא אנרגיות ולחזור. כשהוא יחזור, תמשיך להיות אכפתי, תעשה בשבילו תקציר של החומר שלימדת כשהוא היה בחוץ, היחס הזה יחרט בו לעד!
שאלו פעם את ר’ חיים קנייבסקי על רב פלוני שמשמח את התלמידים בשיעור אם זה מעשה ראוי, אמר להם ר’ חיים: הגמ’ (שבת דף ל. וש”מ) מספרת שכך עשו אמוראים, אמרו לו: אבל הוא צוחק הרבה, אמר להם ר’ חיים: אתם אומרים שרב פלוני מחמיר בזה? אשריו.
כשאתה מתקשר להורים לתלמידים חלשים (התנהגותית) אתה עלול להבהיל אותם. אל תתקשר כמה פעמים אם לא קרה אסון גדול. בכל מקרה, תפתח בדברי שבח כדי ליישב את דעתם גם אם בהמשך השיחה תצטרך להגיע לחלק הפחות נעים.
- 2 תגובות
- 3
כל יום לימודים צריך להיפתח בארבעה שלבים של דרך ארץ, חוק בל יעבור. א’: תלמידים עומדים עד שהמלמד מתיישב או מסמן לשבת ואז מתיישבים בשקט מוחלט. ב’: המלמד פותח ב”בוקר טוב תלמידים”. ג’: התלמידים משיבים “בוקר טוב לרב”. ד’: המלמד מתעניין כמה רגעים בשלום התלמידים.
כשאתה מזהה בתחילת שנה תלמיד שהולך להיות אחד ‘הפרויקטים’ שלך תמצא את העיתוי להתקשר להוריו ולהחמיא על התנהגותו, הם ישאלו אותך אם קרה משהו, ואתה תגיד בדרמטיות שלא קרה כלום. התקשרת נטו כדי לשמח אותם. ההורים והתלמידים ירגישו שהם קנו את עולמם, האמת היא שאתה קנית אותו.
טיפול במינון חזק מדי: מסוגל ‘להרוג’, טיפול במינון נמוך מדי: ‘גורם לחיידקים לפתח עמידות’, אם תתעלם: תהיה עליך ‘תביעה’.
- 3 תגובות
- 1