שלום רב.
ראשית חשוב לדעת כי ישנם מגוון אפשרויות המסבירות מדוע תלמיד מתקשה מאוד להקשיב בתחילת שנה. לימודיות, רגשיות, התנהגותיות ועוד.


לימודית: חשוב לבחון האם שינוי ברמת החומר הלימודי גרם לתלמיד להתקשות והוא טרם הסתגל. ריגשית: עלולים להיות שנויים רגישים במעבר למורה חדש ולעליית כיתה. האם הרב החדש מעורר בתלמיד רגשות מעורבים והתלמיד טרם חש רגוע ובנח?


התנהגותית: הקודים ההתנהגותיים בכיתה (קרי: הכללים של המורה והמשמעת) מובנים ומותאמים לכולם? ורק בסוף לאחר כמה בדיקות שנציע, יתכן וזו הפרעת קשב.

חשוב לדעת טרם הפניית ההורים לבדיקה (אישור או הפרכה) של הפרעת קשב יש לעשות מספר צעדים שחשוב שהמחנך יעשה:
תחילה יש לברר מה היה מצבו הלימודי ורמת הקשב שלו בשנה שעברה. חשוב לדעת כי הפרעת קשב וריכוז אינה “מופיעה” פתאום אלא היא נוירולוגית והתפתחותית (על רצף ההתפתחות של התלמיד) ויש לה עדויות רבות הן בלימודים והן בבית. לכן יש לעשות בירור מעמיק עם המחנך ואף עם המורים המקצועיים של שנים שעברו מה היה מצבו הלימודי חברתי (הפרעת קשב פוגעת גם בתהליכים חברתיים).

כ”כ יש לשוחח עם ההורים ולשאול אותם איך התלמיד לומד ומתנהג בבית. יש צורך בהדרכה איך מבררים בצורה שאינה מאיימת או מאשימה, אלא סקרנית ומכבדת. לברר עם ההורים מה עוזר לו ללמוד טוב יותר והאם יש להם “טיפים” לעודד למידה.


שנית, יש לעשות תצפית. כלומר, לעקוב אתרי התנהגות התלמיד במגוון סיטואציות לימודיות ושעות שונות במהלך היום. תנסה לזהות דפוסים בהם התלמיד מראה ריכוז גבוה או פחות.


בנוסף, יש לבדוק אם התלמיד נמצא בסביבה עם הסחות דעת, כגון בסוף הכיתה או ליד חלון או דלת, או שיש בסביבתו חפצים וכדומה. כדאי למקם אותו במקום שבו יהיו לו פחות הסחות דעת.


דבר נוסף חשוב מאוד – קשר אישי. קשר חיובי נעים מחייך ומזמין. שיחות אישיות קצרות, בהם תביע התעניינות כנה ואותנטית בשלומו, רווחתו והצלחתו הן הלימודית והן החברתית. תחזק חיובית הצלחות קטנות ותעודדו ליצירת מוטיבציה.
לעיתים, אפשר לשאול את התלמיד עצמו אם קשה לו משהו, אתה יכול לפנות בשיחה אישית לתלמיד ולומר לו כי אתה מזהה שקצת קשה לו להתרכז או להקשיב, והאם יש משהו שאתה המחנך יכול לעשות למענו.

תתפלא לשמוע כמה פעמים התלמידים אומרים (אם הם מזהים שטובתם האישית נגד עינך) “קשה לי להקשיב” או “בורחת לי ההקשבה” או “יש רעש בכיתה”.
במידה ואחרי ניסיונות אלה, ולאחר התייעצות עם יועץ חינוכי לא חל שינוי ברמת ההקשבה של התלמיד, אפשר לשקול לפנות להורים ולהציע אבחון של הפרעת קשב וריכוז. חשוב מאוד לעשות את זה נכון בהדרכת היועץ החינוכי ע”מ לגרום לשיתוף פעולה של ההורים ולא ליצור התנגדות לאבחון.